|
***********************************************************************************
SOŁTYS NORBERT PUKAJŁO ( 2019/2023)
RADA SOŁECKA 2019/2023\
KRYSTIAN ŚLIWIŃSKI,ROBERT LEDER, ANDRZEJ BIAŁEK
 
***********************************************************************************
SOŁTYS EDYTA BIAŁEK 2017/2018
RADA SOŁECKA 2017 / 2018
JUSTYNA PUKAJŁO
SYLWESTER POLICHA
ROBERT LEDER
***********************************************************************************
W takim składzie władze Lutkowa funkcjonowały do kwietnia 2017 r. Po rezygnacji p. Sołtys Dagmary Smuga oraz Radnych wybrano nowe władze w wyborach uzupełniających , które odbyły się 24 kwietnia 2017 r na Sołtysa, oraz 15 maja i 12 czerwca na nową Radę
DAGMARA SMUGA 2015/2017
EDYTA BIAŁEK
JOANNA OLEJNIK
JUSTYNA PUKAJŁO
*********************************************
--------------- ----------------
SOŁTYS ANDRZEJ BIAŁEK 2009/2011 oraz 2011/2015
DANUTA KACZOR
SYLWESTER POLICHA
NORBERT PUKAJŁO
******************************************************************
************************************************************
****************************************************
Załącznik Nr 8 do uchwały Nr VIII/51/03 Rady Miejskiej w Dobrzanach z dnia 4 lipca 2003 r.
S T A T U T
S O Ł E C T W A LUTKOWO
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Sołectwo o nazwie Lutkowo z siedzibą we wsi Lutkowo jest jednostką pomocniczą Gminy Dobrzany. Obszar sołectwa obejmuje swym zasięgiem wieś Lutkowo.
§ 2
Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności: ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 13, poz.74 z późn. zm.), Statutu Gminy Dobrzany, Niniejszego statutu.
ROZDZIAŁ II
Pozycja prawna sołectwa.
§ 3
Sołectwo z mocy prawa jest jednostką pomocniczą gminy. Sołectwo nie posiada osobowości prawnej. Sołectwo, jako jednostka pomocnicza gminy, posiada i realizuje zadania własne na warunkach określonych w niniejszym statucie. Statut sołectwa określa organizację wewnętrzną sołectwa, kompetencje, zadania i zakres działania sołectwa i jego organów. W zakresie realizacji zadań własnych sołectwo działa samodzielnie zgodnie z ustaleniami niniejszego statutu. Zgodnie z przepisami prawa sołectwo współdziała z organami gminy w wykonaniu zadań własnych i zleconych gminy.
2
Zmiany podziału gminy na sołectwa lub zmiana granic sołectwa następuje w drodze uchwały Rady Miejskiej po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami gminy w szczególności danego sołectwa.
ROZDZIAŁ III
Zakres działania sołectwa.
§ 4
Sołectwo i jego organy dbają o zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców sołectwa.
§ 5
Zadania sołectwa są następujące: zajmowanie stanowiska w sprawach istotnych dla funkcjonowania sołectwa, kształtowanie zasad współżycia społecznego na terenie sołectwa, gospodarowanie mieniem gminnym w celu jego właściwego wykorzystania i pomnożenia, organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania zwłaszcza w zakresie pomocy społecznej, utrzymania porządku i upowszechniania kultury.
ROZDZIAŁ IV
Organy sołectwa.
§ 6
Organami sołectwa są: zebranie wiejskie sołtys
Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej odpowiada kadencji Rady Miejskiej i trwa 4 lata. Sołtys i Rada Sołecka co najmniej raz do roku składają sprawozdanie przed zebraniem wiejskim dotyczące całokształtu realizowanych zadań, a w szczególności: wykonania planu rzeczowo-finansowego realizacji uchwał zebrania
3
zarządzania mieniem sołectwa podejmowanych czynnościach w okresach między zebraniami wiejskimi.
§ 7
Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie. Sołtys jest organem wykonawczym. Rada Sołecka jest organem wspomagającym Sołtysa.
ROZDZIAŁ V
Zakres działania organów sołectwa.
ZEBRANIE WIEJSKIE
§ 8
Najwyższą władzą w sołectwie jest zebranie wiejskie. Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają mieszkańcy sołectwa uprawnieni do głosowania . Zebranie wiejskie zwoływane jest przez Radę Sołecką z własnej inicjatywy bądź na wniosek: 1/8 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu, Sołtysa lub Burmistrza O zebraniu wiejskim mieszkańcy sołectwa powinni być zawiadomieni w sposób zwyczajowo przyjęty na 7 dni przed jego zwołaniem. Uchwały i wnioski podjęte na zebraniu są ważne, gdy uczestniczy w nim 1/8 mieszkańców uprawnionych, z zastrzeżeniem § 13 ust. 3, a w drugim terminie bez względu na ilość mieszkańców. Zebranie wiejskie zwoływane jest w miarę zaistniałych potrzeb, nie rzadziej jednak, niż 2 razy w roku. Kompetencją zebrania wiejskiego są objęte wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania sołectwa, określone w niniejszym statucie. Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego należą w szczególności sprawy: wybór i odwołanie Sołtysa i Rady Sołeckiej w trybie określonym w § 13, ustalanie liczby członków Rady Sołeckiej, uchwalanie planu rzeczowo-finansowego sołectwa, rozpatrywanie sprawozdań z działalności organów sołectwa, decydowanie o przeznaczeniu funduszy sołectwa, podejmowanie uchwał wnioskujących do Rady Miejskiej o organizacji i zakresie działania sołectwa. Uchwały i opinie zebrania wiejskiego Sołtys przekazuje Burmistrzowi gminy.
4
Burmistrz gminy w zależności od charakteru sprawy załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia na sesji Rady Miejskiej. O sposobie załatwiania spraw informuje zebranie wiejskie lub Sołtysa.
SOŁTYS
§ 9
Sołtys jest organem wykonawczym w sołectwie. Do podstawowych kompetencji Sołtysa należy: reprezentowanie sołectwa, organizowanie wykonania zadań sołectwa, gospodarowanie mieniem gminnym i komunalnym przekazanym sołectwu. Działalność Sołtysa, jako organu wykonawczego sołectwa, wspomaga Rada Sołecka. Sołtysi mają prawo do: uczestniczenia w sesjach Rady Miejskiej (bez prawa głosowania) występowania z zapytaniami i zabierania głosu w trakcie sesji rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy Dobrzany.
RADA SOŁECKA
§ 10
Rada Sołecka jest organem wspomagającym sołtysa. Rada Sołecka składa się z 3 osób. Obradom Rady Sołeckiej przewodniczy sołtys. Rada Sołecka działa kolegialnie.
§ 11
Do zadań Rady Sołeckiej należy:
zwoływanie zebrań wiejskich, z wyjątkiem zebrań, na których dokonuje się wyboru lub odwołania organów sołectwa, ustalając termin, miejsce oraz projekt porządku obrad, opracowanie i przedłożenie zebraniu wiejskiemu planu rzeczowo-finansowego, współdziałanie z Sołtysem w prowadzeniu i załatwianiu spraw sołectwa, podejmowanie inicjatyw dotyczących przeznaczenia środków finansowych na cele rozwoju gospodarczego sołectwa, inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców.
5
ROZDZIAŁ VI
Wybór i odwołanie sołtysa i rady sołeckiej.
§ 12
Wybór i odwołanie Sołtysa i Rady Sołeckiej należy do wyłącznej kompetencji prawomocnie zwołanego i przeprowadzonego zebrania wiejskiego. Obradom przewodniczy osoba wybrana przez zebranie wiejskie. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza Rada Miejska uchwałą podjętą w ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia kadencji Rady. Wybory i odwołanie Sołtysa oraz członków Rady Sołeckiej przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3-osobowym, wybrana spośród uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa, uczestniczących w zebraniu. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do tych organów. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez uprawnionych do głosowania uczestników zebrania w głosowaniu tajnym. Sołtys oraz członkowie Rady Sołeckiej są wybierani i odwoływani zwykłą większością głosów. Wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej dokonuje się oddzielnie. W przypadku takiej samej ilości głosów komisja zarządza głosowanie dodatkowe.
§ 13
Wnioski o odwołanie Sołtysa lub Rady Sołeckiej kierowane są do Rady Miejskiej. W przypadku podjęcia przez Radę Miejską uchwały w sprawie zarządzenia wyborów zebranie wiejskie zwołuje Burmistrz w terminie zakreślonym uchwałą. Z wnioskiem o odwołanie mogą występować: 1/8 ogółu mieszkańców sołectwa Burmistrz Wniosek o odwołanie powinien zawierać uzasadnienie. Wniosek bez uzasadnienia podlega zwrotowi. Podstawą złożenia wniosku mogą być w szczególności zarzuty: nie wywiązywania się z obowiązków statutowych, niewykonywania uchwał zebrania wiejskiego, wskazujące na dopuszczenie się czynów dyskwalifikujących w opinii społecznej. Odwołanie nie może nastąpić zaocznie, chyba że zainteresowany nie stawi się bez uzasadnionych przyczyn.
6
Zebranie wiejskie obowiązane jest wysłuchać wszystkich wyjaśnień oraz racji zainteresowanego. Sołtys (członek Rady Sołeckiej) może złożyć rezygnację w toku kadencji z pełnionej funkcji. Wygaśnięcie mandatu następuje z końcem miesiąca, w którym została złożona rezygnacja. Złożenie rezygnacji lub inne ważne przyczyny powodujące niemożność sprawowania funkcji Sołtysa (członka Rady Sołeckiej) stanowi podstawę ogłoszenia wyborów przy zastosowaniu przepisów § 13 ust. 2 niniejszego statutu.
ROZDZIAŁ VII
Środki finansowe sołectwa
§ 14
Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy. 1. Dochody przeznaczone na wydatki sołectwa: dochody z imprez organizowanych przez sołectwo, środki pochodzące z darowizn oraz innych świadczeń na rzecz sołectwa, dochody z mienia komunalnego oddanego do korzystania sołectwu, inne dochody przewidziane przepisami prawa.
§ 15
W budżecie gminy wyodrębnia się wydatki sołectw.
§ 16
Podstawę gospodarki finansowej sołectwa stanowi uchwalony przez zebranie wiejskie plan rzeczowo-finansowy w ramach kwoty wydatków sołectwa określonej w budżecie gminy. Fundusze sołectwa gromadzone są na rachunku budżetu gminy, którym dysponuje Rada Sołecka i Sołtys. Księgowość dochodów i wydatków sołectwa prowadzona jest przez Urząd Miejski.
7
ROZDZIAŁ VIII
Mienie sołectwa
§ 17
Zakres i ogólne zasady gospodarowania mieniem określają obowiązujące przepisy w tym zakresie. Zebranie wiejskie może wnioskować o przekazanie sołectwu składników mienia komunalnego znajdującego się na jego obszarze (z wyłączeniem gruntów rolnych). Decyzje o przekazaniu składników mienia komunalnego, o którym mowa w ust. 2, podejmuje Rada Miejska. Przyjęcie przez sołectwo składników mienia komunalnego pociąga za sobą obowiązek utrzymania go w stanie niepogorszonym.
ROZDZIAŁ IX
Zakres i formy kontroli oraz nadzoru nad działalnością sołectwa
§ 18
Nadzór nad działalnością sołectwa sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje Rada Miejska oraz Burmistrz. Burmistrz, jeżeli stwierdzi, że uchwały i rozstrzygnięcia organów sołectwa są sprzeczne z prawem wstrzymuje zarządzeniem ich realizację, zawiadamiając jednocześnie o tym Radę Miejską. Rada Miejska może uchylić uchwałę bądź rozstrzygnięcie organu sołectwa, o których mowa w pkt.3. W przypadku nie podjęcia przez Radę Miejską takiej uchwały zarządzenie Burmistrza traci moc. Burmistrz ma prawo wglądu w dokumenty sołectwa, żądania pisemnych wyjaśnień od Sołtysa i Rady Sołeckiej. Radni, Burmistrz i pracownicy Urzędu Miejskiego mają prawo uczestniczenia w zebraniach wiejskich i posiedzeniach Rady Sołeckiej.
ROZDZIAŁ X
Postanowienia końcowe
§ 19
Wszelkie zmiany w statucie mogą być dokonywane jedynie na podstawie uchwały Rady Miejskiej.
|
|
|