Ostatnie Artykuły
ROBERT LEDER SOŁTYSEM
III EDYCJA SUMMER CU...
I MIEJSCE W TURNIEJU...
TRZECIA EDYCJA SUMME...
WYBORY PRZEDTERMINO...
Kontakt
Tu podaj tekst alternatywny
ODBIÓR ODPADÓW
Nazwa_strony
LUTKOWO INFO.

LUTKOWO

KOŚCIÓŁ- INFO

ŚWIETLICA 2018/ 2019
Tu podaj tekst alternatywny
TENIS STOŁOWY
Tekst alternatywny
Kreis Saatzig
Nazwa_strony
*******************************
Nazwa_strony
******************************* Operacja Sonnenwende
Zdjęcia na stronie .
Tekst alternatywny
Lutkowo na..
Nazwa_strony
ARTYKUŁY

CIEKAWE MATERIAŁY Z LUTKOWA

FILMIKI

PRASA

GMINA I POWIAT

HISTORIA

LEKTURA

Lutkowo dziś i kiedyś

SUMMER CUP

2018

Nazwa_strony

2019

Nazwa_strony

2021

Nazwa_strony
SPORT

W LUTKOWIE

Nazwa_strony
Wspomnienia
panorama - Lutkowa
ważne telefony
Tekst alternatywny
Lutkowo w prasie
Tu podaj tekst alternatywny
Lutkowo na www.
Tu podaj tekst alternatywny
Wydarzenia
Mapa Lutkowa
NOWA STRONA WSI LUTKOWO

www.lutkowo.pl/ !!!!!!!!!

KOLEJ WĄSKOTOROWA
Stargardzka Kolej Wąskotorowa (Stargardzka Kolej Dojazdowa, SKD, niem. Saatziger Kleinbahn, Szadzka Kolej Wąskotorowa, od nazwy powiatu) liczyła 119,6 km torów o szerokości 1000 mm. Pierwsza linia otwarta w styczniu 1895 r. połączyła Stargard przez Starą Dąbrowę i Kozy Pomorskie z Ińskiem. W miejscowości Trąbki przecięła ona normalnotorową linię Szczecin-Gdańsk. W maju 1895 r. otwarto linię do Kani, przedłużoną w listopadzie do Dobrej Nowogardzkiej, gdzie łączyła się z Reską KW. W sierpniu 1896 r. otwarto linię z Kóz Pomorskich przez Dobrzany
Tekst alternatywny
stacja w Dobrzanach rok 1940
do Poźrzadła Dworu. Ostatnią linię otwarto w październiku 1897 r. z Ińska do Jankowa Pomorskiego, gdzie krzyżowała się z linią Runowo Pomorskie-Szczecinek, w 1910 r. została jeszcze przedłużona do stacji Drawsko Pomorskie. W 1964 r. zamknięto linię z Ińska do Drawska Pomorskiego , a w 1969 r. z Dobrzan do Poźrzadła . Parę lat później obie linie zostały rozebrane, a na tym terenie utworzono poligon drawski. W 1989 r. czynnych było 81,7 km linii (68%).


stacja w Trąbkach Pom.

Pierwsze wzmianki o budowie linii wąskotorowej w powiecie szadzkim pojawiły się w 1892 roku. W jednej ze stargardzkich gazet ukazała się wiadomość o projekcie kolei wąskotorowej mającej połączyć Stargard z Goleniowem. Chęć zainwestowania wyrazili berlińczycy, którzy chcieli powołać w tym celu spółkę akcyjną. Zamysłem inwestorów było połączenie Stargardu z Goleniowem i dalej z Wolinem. W rzeczywistości nowa trasa miała pośredniczyć w przeładunku towarów z węzła kolejowego w Stargardzie na transport zamorski w Wolinie. Jednak do tego przedsięwzięcia nie doszło, ale za to poważnie zaczęto rozważać inne połączenia. Bardziej realne plany dotyczyły połączenia Stargard z miejscowościami powiatu szadzkiego.
Tekst alternatywny


stacja w Stargardzie 1903.

W pierwszej kolejności trasa miała prowadzić ze Stargardu przez Starą Dąbrowę, do Ińska, następnie zamierzano ją odgałęzić w Starej Dąbrowie w kierunku Dobrej Nowogardzkiej, a ostatnia część odgałęziona w Kozach miała wieść przez Dobrzany do Późrzadła Dwór.

W przyszłości trasa miała połączyć Stargard z Nowogardem i Drawskiem Pomorskim. Nic dziwnego że przedsięwzięciem zainteresowane były władze powiatu drawskiego, które zapowiedziały wykupienie części akcji.

Oficjalne zawiązanie spółki Aktien Gesellschaft Saatziger Kleinbanen (Towarzystwo Akcyjne Szadzkiej Kolei Wąskotorowej) miało miejsce 29 września 1893. Wtedy to też rozpoczęto projektowanie linii. Sfinansowanie inwestycji miało polegać na wyemitowaniu przez Saatziger Kleinbahn AG. Cena jednej akcji wynosiła 1000 marek, po zsumowaniu dochód z akcji wyniósł prawie 2,2 mln marek. 37% akcji zakupiła Prowincja Pomorska, 19% miasto Stargard, 18% powiat szadzki, 14% Naczelne Koleje Pruskie, 6,2% spółka Lenz&Co., 2,4% powiat drawski, pozostałe 3,4% prywatni przedsiębiorcy.

Po wpisie towarzystwa Saatziger Kleinbahn AG do rejestru handlowego rząd pruski wydał 3 listopada 1893 koncesję. Wkrótce rozpoczęły się prace budowlane. Pierwsza linia została uruchomiona 1895 ze Stargardu do Ińska, jeszcze w tym samym roku linię przedłużono do Studnicy, a w Starej Dąbrowie utworzono odgałęzienie do Dobrej. Pod koniec 1895 roku ogólna długość Stargardzkiej KW wynosiła prawie 90 km.
Data Linia Długość

14.01.1895
Stargard - Stara Dąbrowa- Trąbki- Kozy Pomorskie- Ińsko

Stargard/Pom.- Alt Damerow- Trampke- Kashagen- Nörenberg 54,5 km


12.05.1895 Stara Dąbrowa- Kania
Alt Damerow- Kannenberg 14 km

12.05.1895 Ińsko- Studnica
Nörenberg - Grassee 6,4 km

01.11.1895 Kania- Dobra Nowogardzka
Kannenberg- Daber 10 km

20.08.1896 Kozy Pomorskie- Dobrzany- Poźrzadło Dwór
Kashagen- Jakobshagen- Klein Spiegel Gut 19,6

01.10.1897 Studnica-Jankowo Pomorskie
Grasse- Janikow 12,4

15.11.1910 Jankowo Pomorskie- Drawsko Pomorskie
Janikow- Dramburg 2,5

Pociągi na tych liniach były prowadzone przez lokomotywy Vulkan, wyprodukowane w stoczni szczecińskiej o tej samej nazwie. Prędkość jaką rozwijały pociągi wynosiła ok. 30 do 35km/h. Koleje wąskotorowe przed I Wojna Światową stanowiły niejednokrotnie jedyny środek transportu zarówno towarów jak i ludzi.

W 1903 Kolej Szadzka posiadała 10 wagonów pasażerskich i 134 wagony towarowe, zaś w 1925 tabor liczył 18 wagonów pasażerskich i 169 towarowych, proporcje te utrzymały się do końca II wojny światowej. Wagony pasażerskie posiadały II i III klasę.

Podczas II Wojny Światowej wiele odcinków kolei wąskotorowych na Pomorzu pozamykano, a czynne były tylko linie o charakterze militarnym. Niestety prowadzone działania wojenne spowodowały też ogromne straty w infrastrukturze kolei wąskotorowych na Pomorzu.

W pierwszych latach po wojnie podjęto się odbudowy i napraw zniszczonej infrastruktury kolei wąskotorowych. W Stargardzie utworzono jeden z dwóch Zarządów Kolei Wąskotorowych na terenie Zachodniopomorskiej DOKP, pod który podlegały następujące linie. Stargard , Stara Dąbrowa, Dobra Nowogardzka, Dobra Nowogardzka Mieszewo , Resko , Mieszewo Łobez, Stara Dąbrowa Drawsko Pomorskie, oraz Kozy Pomorskie Poźrzadło. Pierwszym uruchomionym odcinkiem był Stargard Resko w grudniu 1945r. W następnych latach rósł tonaż przewożonych ładunków, oraz liczba pasażerów i zaczęto wprowadzać trakcję spalinową. Pierwsze osobowe wagony motorowe pojawiły się ok. 1955roku. Zaczęto również zastępować wysłużone niemieckie parowozy wyprodukowane w latach 1909 1925 na lokomotywy polskiej produkcji Px48 z Fabryki Lokomotyw W Chrzanowie. W połowie 70-tych na terenie stargardzkiego węzła w ruchu wąskotorowym zaczęto eksploatować transporty do przewozu wagonów normalnotorowych. w następnych latach zaczęto również sukcesywnie zastępować trakcje parową na spalinową. Do ruchu zostały wprowadzane lokomotywy spalinowe typu Lxd2 produkcji rumuńskiej. W 1986 roku do ruchu pasażerskiego trafiły również pasażerskie wagony Mbxd2 także produkcji rumuńskiej.

Tekst alternatywny

Px48 3915 z pociągiem towarowym w kierunku Trampke (Trapki) w miasteczku Marienfließ (Marianowo) (04/04/1995)


Od lat osiemdziesiątych następował powolny spadek liczby przewożonych ładunków i towarów stargardzką wąskotorówką. Najgorsze okazały się lata po 1990 roku, gdzie zaczęła gwałtownie maleć liczba pasażerów i ilość przewożonych ładunków a tym samym zamykano poszczególne linie.W 1996 r. została zamknięta kolejna linia ze Starej Dąbrowy do Ińska i Dobrzan,a w 2001 ostatnia czynna linia ze Stargardu Szczecińskiego do Dobrej Nowogardzkiej.
Tekst alternatywny
stacja Mosina Pom.

Sytuacje próbowano ratować wprowadzając ofertę usług turystycznych pod postacią pociągów na trasie Stargard -Stara Dąbrowa -Dobra Nowogardzka. Pomimo tego nie poradzono sobie z wysoką nierentownością kolei wąskotorowych i całkowite zawieszenie ruchu nastąpiło latem 2001 roku. Pomimo prób samorządów i różnych organizacji nieudało się wznowić ruchu. W chwili obecnej intensywnie przebiega proces niszczenia pozostałości po kolei wąskotorowej na terenie powiatu stargardzkie.






Zdjęcia zostały zrobione w przedwojennym Nörenberg, obecnie Ińsko




Linki:
http://www.stargardzkakolej.pl/wer_1/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=58


http://pl.wikipedia.org/wiki/Stargardzka_Kolej_W%C4%85skotorowa

 




Dodane przez enperaz dnia · 267 Komentarzy · 3525 Czytań · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
 
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
 
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Świetne! Świetne! 100% [91 Głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 100% [91 Głosów]
Dobre Dobre 100% [91 Głosów]
Przeciętne Przeciętne 100% [91 Głosów]
Słabe Słabe 100% [91 Głosów]
 
Lutkowiacy
Nazwa_strony
Twoje Radio
tekst alternatywny
**************
Nazwa_strony
Wiadomości - z gminy
BIULETYN
Nazwa_strony
***********
DOBRZANY PL
Nazwa_strony
***********
DOBRZANY PL
Nazwa_strony
***********
KONTAKT DOBRZANY
Nazwa_strony
***********

POMORZE ZACHODNIE
Tekst alternatywny
Tekst alternatywny
SĄSIEDNIE GMINY
SUCHAŃ
Nazwa_strony
***********
IŃSKO
Nazwa_strony
***********
CHOCIWEL
Nazwa_strony
MARIANOWO
Nazwa_strony
***********
Wiadomości - z regionu
Nazwa_strony
****************
Nazwa_strony
***********
************
************
************ ************
Użytkowników Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 428
Nieaktywowany Użytkownik: 428
Najnowszy Użytkownik: Tomek
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA *
- DODAJ NEWSA -
- DODAJ ARTYKUŁ -
- DODAJ ZDJĘCIE -
LEGENDY POBLISKICH MIEJSCOWOŚCI
ZIMOWA PANORAMA LUTKOWA
MALOWANIE KOŚCIOŁA - FOTORELACJA
31.05.2014 Lutkowo w stolicy- z chmurką
PROGRAM REKOLEKCJI WIELKOPOSTNYCH 18-21-02-2015
Wizytacja w Lutkowie Abpa Andrzeja Dzięgi - 21.02.2015
LUTKOWIACY WE WROCŁAWIU
KULIG 2017 - TRZECH KRÓLI
ZAJĘCIA W ŚWIETLICY 2018
REGULAMIN I OŚWIADCZENIE SUMMER CUP LUTKOWO 2018
TENIS STOŁOWY - WSZYSTKIE EDYCJE
REGULAMIN I OŚWIADCZENIE SUMMER CUP LUTKOWO 2019
ZAJĘCIA W ŚWIETLICY 2012
OPERACJA SONNENWENDE
lotto
Nazwa_strony

PTI
Polecane przez enpe
tekst alternatywny
*******************
tekst alternatywny
*******************
tekst alternatywny

administrator -norbert 2010-2021
oficjalna strona Lutkowa
***************************************************************************************

1,981,008 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.